booked.net

שמות הרחובות באילון

 

רחובות ב”שכונת ההרחבה”

דרך המטעים

רחוב הכניסה לאילון דרך תחנת הדלק אל אזור “שכונת ההרחבה”. כאן היה פעם מטע עצי הפרי של אילון. תפוחים, אגסים ושזיפים פרחו פריחה נפלאה באביב ונתנו פרי מצוין בקיץ.

דרך נוף לים

רחוב שסובב והולך סביב  “שכונת ההרחבה”, ממנו נשקף במערב נופו הנפלא של הים התיכון.

דרך הסלעים

רחוב רוחב ב”שכונת ההרחבה”, מעל הסובה. אדמתה של אילון זרועה סלעי ענק. כדי לבנות, ליצור אדמה ולקיים חקלאות היה צורך מאז ומתמיד לעקור ולפוצץ את הסלעים. פעם בכשיל, מכוש ווינץ’, היום בבולדוזרים ענקיים.

דרך האגסים

רחוב רוחב ב”שכונת ההרחבה” מתחת לסובה. מטעי האגסים של אילון גדלו באזור זה.

דרך התפוחים

רחוב רוחב ב”שכונת ההרחבה”, מתחת לדרך האגסים. מטעי התפוחים של אילון גדלו באזור זה.

דרך ההר

רחוב במערב “שכונת ההרחבה”, פונה לכיוון ההר. הנוף השולט על הרחוב הוא נופו של “רכס סולם צור”, ההר המתנשא מצפון לאילון (הר מנור, רמת אדמית, רכס חניתה), מאחוריו נמצא הגבול עם לבנון. 

רחובות בקיבוץ

דרך “בין הנחלים”

הרחוב מתחיל בכניסה הראשית לאילון וסובב סביב הקיבוץ כולו. מדרום לו הקניון של נחל כזיב (ואדי קורין) ומצפון הקניון של נחל בצת (ואדי כרכרה).  “בין הנחלים” היה גם שמו של ענף התירות המקומי (היום “מלון מטיילים”).

דרך “חומה ומגדל

הרחוב מוביל מבית העם (חדר האוכל) לכיוון “קשת אילון” ומפעל המוזאיקה. קיבוץ אילון הוקם באזור זה ב- 24.11.1938 , כישוב “חומה ומגדל”. מטרת הקמת “יישובי חומה ומגדל”  הייתה קביעת גבולותיה של המדינה, באדמות שניקנו כחוק על ידי הקרן הקיימת לישראל.

דרך החלוצים

הרחוב נקרא היום כביש 5. מוביל מן הנגריה ועד המרפאה.

החלוצים המייסדים את אילון  היו חברי השומר הצעיר, שנולדו בארץ, והתארגנו

ב- 1935 בפתח תקווה תחת השם “גרעין ארץ- ישראלי ב”.  אליהם הצטרפו חברים מגרעין “מסד”  שהתארגן בעירות פולין וליטא. הם היו חלוצי ההתיישבות בהר במערב הגליל, האמינו בשליחותם ההיסטורית והתייצבו ללא תנאי וללא רתיעה לבצוע המשימה.

דרך הקשתות

הרחוב מתחיל מתחת לדשא המערבי של בית העם (חדר האוכל) ומגיע עד אולם הספורט שמו רומז על החיבור שבין “קשת אילון” ומערת הקשת בפארק אדמית.  

דרך “המתנדבים”

הרחוב מוביל מבתי “קשת אילון” אל חניון הבריכה– לאחר מלחמת ששת הימים הגיעו לעבודה בקיבוצים, צעירים מכל העולם לתקופות שהות קצרות. הבריכה התפרסמה כמקום בילוי משותף שלהם ושל צעירי הקיבוץ. היו מתוכם שהתחתנו עם בני הקיבוץ ואף נשארו בו. 

רחובות בדרום הקיבוץ

דרך ההרדופים

הרחוב מוביל מכיוון עשת ומגיע לספרייה. נטועים בו הרבה שיחי הרדוף, שיחים אופיניים לנחל בצת. להם ולפריחתם הוקדש שירו היפה של נתן יונתן “הרדופים” . “…עם פכפוך פלגים, עם רחש הרדופים ליד החוף”.

משעול  “שורש בסלע”

רחוב שהוא שביל רחב המחבר את דרך “בין הנחלים” ודרך הגרעינים. שמו הוא שם המופע האורקולי רב המשתתפים, שציין 25 שנים לאילון. המופע נערך בוואדי חמדאן, שהוסב לאמפיתיאטרון טבעי. הוצג  ברוב עם ובהשתתפות נשיא המדינה דאז זלמן שזר. הוא נפתח בשירו של דב ירמיה  “אל הגליל נעפיל, נסקל ניישר וניטע גליל גיל יהיה מעתה…”

דרך הגרעינים

הרחוב מחבר את דרך ההרדופים אל דרך “בין הנחלים” מצדה הדרומי. “גרעינים” היו קבוצות של צעירים שהשתייכו לתנועות הנוער, באו להכשרה בקיבוצים הוותיקים במטרה להשלים קיבוצים צעירים.  מאוחר יותר היו קבוצות צעירים ששרתו בנח”ל ובעת שירותם ואף לאחריו שהו חלק מהזמן בקיבוצים. הם יועדו להשלים את הקיבוץ ולהתערות בו- למשל גרעין שופע, גרעין יעוז, גרעין אלון וגרעין צבר שכל אחד השאיר אצלנו שנים שלושה חברים.

דרך “נתיב הגאולה

הרחוב מחבר בין דרך הגרעינים ודרך הקשתות. “נתיב הגאולה” גרעין גדול ומגובש של השומר הצעיר  שהצטרף לאילון בשנת 1950. רובו צעירים שניצלו מן השואה ושהו כמעפילים בקפריסין במחנות של הבריטים לפני שהגיעו לארץ. 

משעול “ואדי חמדאן”

רחוב שהוא שביל רחב באזור הבתים החד קומתיים בדרום- מערב הקיבוץ. הרחוב מקביל לוואדי שנקרא פעם בשם וואדי חמדאן, שנמצא מדרום לכביש הראשי בין יערה לביה”ס מנור כברי חט”ב. בוואדי זה נמצא כיום מאגר המים.

רחובות בצפון הקיבוץ

דרך “החינוך המשותף

רחוב שמוביל מעל גן הרדוף והמרכזון ומתחת גן חרוב ומגרש הספורט. באזור זה גרו, התחנכו ולמדו ילדי אילון מבית התינוקות ועד סיום כיתה ו’ . גם כיום עומדים לאורכו בתים המשרתים את מערכת החינוך.

דרך הכרם

הרחוב מתחיל בדרך “בין הנחלים” מעל המכוורת, עובר מתחת למרכזון ומגיע עד ל”מלון המטיילים”.  באזור זה היה במשך שנים רבות כרם יפה ובו ענבים מסוג  מוסקט ותמר, שהצטיינו בטעמם הנפלא. 

דרך “שני אלונים

הרחוב מתחיל מתחת המרכזון הבוגר ומגיע עד דרך נחל בצת. אילון נקראת על שם עצי האלון והאלה. ברחוב זה ובסביבתו גדלים אלונים עבותים וירוקי עד. השם “שני אלונים” ניתן על שמו של שיר שכתב המשורר נתן יונתן לאחר טיול בנחל בצת ” …פעם על גדות הוואדי שני אלונים, ידעתי שני אלונים ידעתי שם במורד הוואדי…”

דרך נחל בצת

רחוב המתחיל מתחת למכוורת ומגיע עד בתי הנעורים- “האוניברסיטה”, מקביל לקניון נחל בצת (כרכרה). הנחל הוא משכיות החמדה של סביבת אילון. במשך שנים  היו מי הנחל המקור למים באילון. עקב שאיבת יתר ממי התהום באזור הנחל, ירד מפלס המים עד שהתייבש לגמרי.  כיום זורמים בו מעט מים שמספקת חברת מקורות בצינור היורד ממרומי הר אדמית במטרה למנוע התייבשות הצמחייה. 

התחבר אל האתר
דילוג לתוכן